Hry už neřídí scenáristé, ale režiséři z masa… a kódu

13.09.2025

Videohry procházejí nenápadnou, ale zásadní proměnou. Z lineárních příběhů, kde hráč jen plnil připravené úkoly, se stávají otevřené světy, které reagují v reálném čase. Do popředí se dostává nový trend – AI Game Directors, algoritmy, které se chovají jako neviditelní režiséři: sledují, co hráč dělá, a podle toho upravují hru.


Jak funguje režisér z křemíku

AI monitoruje hráčovo chování: rychlost postupu, úspěšnost v soubojích, volby v příběhu – a v experimentálních verzích dokonce i emoce zaznamenané přes hlas nebo senzory. Na základě toho upravuje obtížnost, přidává dramatické momenty, nebo dokonce generuje nové mise a dialogy. Každá hra se tak může stát unikátním zážitkem.


Kořeny: od zombíků k Nemesis

První skutečný „AI režisér“ se objevil v roce 2008 v Left 4 Dead. Systém hlídal tempo a napětí – kdy a kolik nepřátel se na hráče vrhne. Dalším krokem byl Nemesis systém v Middle-earth: Shadow of Mordor, kde každý nepřítel dostal vlastní historii a vztah k hráči.

Dnes vývojáři sahají po generativní AI: Ubisoft testuje nástroj Ghostwriter pro NPC dialogy, menší studia zkouší dynamické konverzace, které nejsou předem napsané, a OpenAI experimentovala s interaktivními postavami řízenými jazykovými modely.


Současné pokusy: režiséři v akci

Roky 2024 a 2025 ukazují, že nejde jen o laboratorní experimenty.

  • Starship Troopers: Extermination dostal aktualizaci, která přidává plnohodnotného AI režiséra – hra dynamicky řídí spawn nepřátel a eskaluje akci podle chování hráče.

  • V titulu Whispers from the Star se hráč setkává s dialogy, které vznikají až v momentu hraní, nikoli na scénáristově klávesnici.

  • Studio Frost Giant u strategie Stormgate přiznalo, že využívá generativní AI při tvorbě animací postav – jinak by prostě neměli kapacitu.

K tomu se přidávají průzkumy: už více než polovina studií pracuje s AI nástroji alespoň pro část vývoje – od návrhů prostředí až po testovací skripty.


Výhody i rizika

Pro hráče znamená AI režisér neopakovatelný zážitek a vyšší znovuhratelnost. Pro vývojáře možnost ušetřit na skriptování a tvorbě obsahu. Ale mince má i druhou stranu – generativní modely mohou nabídnout nevhodné či nesourodé scény a hráči někdy postrádají pevnou autorskou vizi.


Budoucnost: živé světy místo scénářů?

Pokud se trend potvrdí, do deseti let nás čekají hry, které budou připomínat spíš živé organismy než předem napsané filmy. AI by se tak mohla stát neviditelným spoluautorem – a přepsat pravidla nejen pro hráče, ale i pro scénáristy, designéry a celý herní průmysl.

Tech monitor je online magazín o technologiích budoucnosti. Sledujeme nejnovější trendy v umělé inteligenci, robotice, softwaru, mobilních technologiích a digitálním světě. Přinášíme aktuální zprávy, analýzy i predikce vývoje – srozumitelně, věcně a s přehledem.